Lika mycket som du tror på Gud så gör jag inte det. Lika stor respekt som jag har för din tro, lika stor respekt borde du ha för min icke-tro.
Jag tror inte på Gud. Jag tror inte på någon Gud. Jag tror inte.
Men jag respekterar att du gör det.
Därför vill jag ha samma respekt tillbaka. Jag vill inte bli utsatt för att försöka övertalas, lika lite som du vill att jag ska utsätta dig åt andra hållet.

Jag respekterar dig så länge du respekterar mig, jag tänker inte ifrågasätta dig i din tro.
Jag lever inte mitt liv som din Gud vill kanske, eftersom jag inte tror.

Samma sak gäller för allt. Jag äter inte kött, jag är inte straight även om jag lever i en monogam heterosexuell relation, jag vill att alla ska ha samma rättigheter oavsett vart man kommer ifrån, och så länge jag inte skadar någon med min icke-tro, mitt val av mat eller partner så vill jag helst vara precis som jag är.

Jag skriver detta pga så jävla trött på människor som ständigt ska hävda att deras sätt är det rätta.

Det är fel att slåss, det är fel att mobba, kriga, förnedra osv. Men det är inte fel att välja bort religion, viss typ av mat eller att fritt välja partner.

Kan vi komma överens om detta? Så låter vi varandra vara precis som vi är?

Tack hej.

Kommentera

Publiceras ej