Igår var jag hemma med två kompisar som båda har barn, döttrar. Vi pratade om barn och hur man väljer att uppfostra och lära. Vi kom in på könsroller och hur barn påverkas. Vi pratade om artikeln med pappan som berättade för sin nioåring att hon är t j o c k.
Tjock. Jag fick gåshud när jag pappa skrev att hans dotter börjat gråta och "förstått att hon är annorlunda"..
Men vem bär ansvaret? Om vi utgår från att flickan faktiskt är såpass stor att det är en fara för hennes hälsa (vilket jag utgår från eftersom att dom BANTADE barnet), så ja, vems är ansvaret? Det är väl ändå föräldrarna som lär sina barn? Jag förutsätter att föräldrarna lagar maten hemma och inte barnen.

I artikeln skriver även pappan att dom sällan har sötsaker hemma osv (varför man nu inte skulle kunna ha det), så det verkar som att resterande medlemmar i familjen är "normalviktiga". (Blir arg när jag skriver detta).
Så. Om flickan nu är så jävla överviktig, och INGEN förstår varför, eller tar ansvar för hur det kan ha blivit så, varför går då inte en läkare in och reder ut om det är något annat som kan ligga bakom detta? Hormonrubbning, ämnesomsättning osv. Varför låter man detta barn leva som en bantande vuxen i 3 år? "Inget förändrades".. Men herregud om barnet inte ens fått äta frukt på tre år borde väl hennes kropp ha typ ett gram fett kvar. Om hon stått på diet (!!!!!) i TRE år borde väl någon gå in och hjälpa till med prover och utredning om det är något annat istället för att förstöra detta lilla barn? Nej jag har givetvis inte all bakgrund till fallet i fråga utan jag utgår från den info som fanns i texten och spekulerar i hur hur hur.
Hur kan man som förälder tycka att det är okej att plocka bort porslinet och låta barnen äta på papptallrikar för att "minska portioner".. Säga åt sin unge att hon inte får äta melon efter stranden.. Barnet går såpass länge och fattar antagligen mer än dom tror, det tisslas och tasslas och viskas om hennes vikt.
Hur har detta hjälpt henne? Självklart ska barnet få hjälp om det är så att hon lider av sjukdom eller såpass kraftig övervikt att hon inte kan gå, men en pappa som gråter och säger "du är tjock vi ska hjälpas åt så att det blir bra". Där ser inte jag hur det ska vara vettigt för ett barn.
Man får inte lägga sånt på barn när dom inte ens är den som bär huvudansvaret för situationen. Om jag matar mina barn uteslutande med glass och godis så kommer dom inte må bra, oavsett vad det gör med vikten.

Om jag misstolkat denhär pappan så får någon gärna rätta mig. Men barn ska få vara barn.
Och inget annat för världen är tillräckligt grym för oss vuxna att leva i. Skona barnen från sån skit så länge det går snälla.

Kommentera

Publiceras ej